Denne annonsen har utløpt.
Bistanden som skal utføres
FHI har et forhøyet aktivitetsnivå knyttet til pandemien, med blant annet flere nye digitaliseringsaktiviteter og -prosjekter. Da vi har måttet allokere egne ressurser til kritiske, pandemi-aktiviteter har vi behov for konsulenter til å bistå med prosjekter og oppgaver som i pandemisituasjonen har måttet vente. Vi har behov for kompetanse innen utredning, prosjektledelse og prosessforbedring knyttet til digitalisering.
A. Konseptutredning ATC-registeret
Konsulenten skal gjennomføre konseptfasen for ATC-registeret. ATC er et internasjonalt klassifikasjonssystem for legemidler, og dagens ATC-register er en gammel løsning som skal erstattes. Konsulenten vil være den som samler inn informasjon og brukerbehov, beskriver alternative konsepter og utarbeider prosjektforslag.
Konsulenten rapporterer til prosjekteier og programleder.
Det antas at konsulenten vil bruke ca. 30% av tiden på dette prosjektet.
B. Prosjektleder RAK (riktigere antibiotikabruk i kommunene)
Konsulenten vil være prosjektleder for innovasjonsprosjektet RAK som skal utvikle et kvalitetsforbedringssystem for fastleger i kommunehelsetjenesten. Prosjektet er et samarbeidsprosjekt med Universitetet i Oslo, og prosjektleder er ansvarlig for gjennomføring av felles statusmøter med prosjektdeltakerne fra UiO og FHI samt rapportering til Forskningsrådet.
Konsulenten vil være prosjektleder for FHIs egne leveranser som er utvikling av rapporter. Rapportene skal brukes av leger som ønsker oversikt over egen forskrivning til kvalitetsforbedring. Denne delen av prosjektet er nå i planleggingsfasen og starter antagelig gjennomføringsfasen i månedsskiftet august/september.
Konsulenten rapporterer til prosjekteier og programleder.
Det antas at konsulenten vil bruke ca. 70% av tiden på dette prosjektet
Krav til kompetanse
Digitaliseringsprosjekter i FHI innebærer høy grad av samhandling med ulike faggrupper på tvers i organisasjonen og i en del tilfeller også aktører utenfor FHI. FHI gjennomfører en rekke forskjellige type prosjekter, hvilket betyr at man som prosjektleder kan bli engasjert til å lede for eksempel utrednings- utviklings- og anskaffelsesprosjekter. Prosjektleder må ofte delta i hele prosessen fra ide og konseptutredning til løsningen er implementert. Våre prosjektledere inngår i team, og som prosjektleder vil du vil inneha forskjellige oppgaver. Stillingen krever at du er selvgående, strukturert og produktiv. Du har god teknisk innsikt, er løsningsorientert, utnytter metodikk pragmatisk, sikrer forankring og liker varierte oppgaver.
Konsulenten skal bistå med bl.a. følgende oppgaver:
- Lede, planlegge, organisere og sikre gjennomføringen av prosjekter og endringsprosesser
- Utarbeide konsepter, prosjektmandat, prosjektforslag og prosjektplaner i samarbeid med prosjekteier, fagavdelingene og systemarkitekter
- Utarbeide funksjonell arkitektur i samarbeid med fagavdelingen og systemarkitekt
- Koordinere prosjektarbeid inn mot selvgående team og delta i team med å utforme prosesser, utarbeide brukerhistorier og domenemodeller, samt bidra med testgjennomføring
- Gjennomføre ROS og bidra til personvern og informasjonssikkerhetsanalyser, etablere driftsavtaler og databehandleravtaler ved behov
- Rapportere, informere og kommunisere med interessentene av prosjektene
- Bidra i opplæring, innføring og forankring, koordinere gevinstrealiseringsaktiviteter
Minimumskrav til kompetanse og erfaring
Konsulenten skal ha:
- Kompetanse og erfaring innen prosjektledelse og smidige metoder
- Erfaring med å gjøre vurderinger og anbefale konkrete tiltak
- God til å strukturere og dokumentere resultater
- Gode kommunikasjonsevner og gode samarbeidsegenskaper
- God muntlig og skriftlig fremstillingsevne både på norsk og engelsk
- Bred erfaring innen prosjekt- og prosessledelse og prosjektarbeid, minimum 5 år
- Dokumentert erfaring med å lede og gjennomføre digitaliseringsprosjekter
- Erfaring med prosjektledelse i virksomhet med moderne (smidig) systemutvikling, innføring og gevinstrealisering
- Erfaring med forbedring og digitalisering av arbeidsprosesser
- Erfaring med personvernforordningen (GDPR) og informasjonssikkerhet
- Erfaring fra helsesektoren
- God kjennskap til folkehelsearbeid og Folkehelseinstituttets ansvarsområder
Kompetanse og erfaring utover minstekrav
- Relevant erfaring fra tilsvarende leveranser
- Erfaring fra statlig virksomhet og kjennskap til statlig administrasjon og budsjettarbeid i staten
- Erfaring fra arbeid under press/ i krisesituasjoner
- Relevant formell kompetanse (utdannelse, kurs og sertifiseringer)
- Relevante sertifiseringer, som f.eks Prince2, PMI-ACP, CSM, MSP, ISTQB
- God kjennskap til Azure DevOps som verktøy i smidig utviklingsarbeid
Oppstart: 01.09.2021
Varighet: 6 måneder, med opsjon på 6+6+6 måneder
Arbeidssted: Oslo eller Bergen. Oppdraget kan delvis løses fra hjemmekontor, men det må påregnes fysisk tilstedeværelse ved kundens behov
Omfang: 100%
Stillingsnavn | Prosjektleder | |
Oppdragsgiver | Folkehelseinstituttet | |
Arbeidssted | Norge | |
Ansettelsesform | Konsulentoppdrag | |
Heltid/deltid | Heltid | |
Antall stillinger | 1 | |
Bransjekategori | Helse / Sosial | |
Søknadsfrist | 13.08.2021 Klokken 1600 | |
Sist endret | 22.09.2021 21:12 |