Denne annonsen har utløpt.
Oppstart, varighet og omfang
Oppstart ca. 1 mars 2020.
Datainnsamlingen skal gjennomføres hver vår.
Varighet 2020 og 2021, med opsjon på 1 + 1 år.
Om kunden
Folkehelseinstituttet er et statlig forvaltningsorgan som skal produsere, oppsummere og formidle
kunnskap for å bidra til god folkehelse, gode helse- og omsorgstjenester og rettsikkerhet. Instituttet er
en nasjonal kompetanseinstitusjon på følgende fagområder: Smittevern, psykisk og fysisk helse,
miljøfaktorer, rusmidler, tobakk, ernæring, fysisk aktivitet og andre forhold som påvirker helsetilstanden
og ulikhet i helse, helsefremmende og forebyggende tiltak i befolkningen og internasjonal helse.
Bistanden som skal utføres
Oppdragsgiver skal hvert år gjennomføre to undersøkelser blant alle kommuner i Norge om kommunens forvaltning av alkoholloven og tobakksskadeloven. Den ene om «Kommunenes forvaltning av alkoholloven» har blitt gjennomført siden 1989, mens den andre «Kommunenes forvaltning av tobakksskadeloven» ble gjennomført for første gang i 2018. Se vedlagte spørreskjema. Det er obligatorisk for kommunene å svare.
Hensikten med undersøkelsene er å innhente informasjon om kommunenes registrering- og tilsynsordning for alkohol- og røykeloven. Spørreskjemaene vil være omtrent som tidligere år (vedlagt), men kan justeres noe. Oppdragsgiver har ansvaret for utforming av endelig spørreskjema og vil levere dette i Word format til Leverandøren.
Alkoholundersøkelsen og tobakksundersøkelsen skal håndteres som to separate undersøkelser.
Oppdraget går ut på å gjenskape undersøkelsene fra 2019.
Utvalgene til bruk for gjennomføringen av undersøkelsene blir produsert og overlevert til Leverandøren fra Oppdragsgiver. Utvalgsliste vil inneholde e-postadresse til alle kommuner i Norge, men ikke telefonnummer. Utvalget til bruk for begge undersøkelsene overleveres fra Oppdragsgiver til Leverandør i Excel format. Oppdragsgiver oppdaterer kontaktdetaljene til kommunene selv.
Undersøkelsene vil bli gjennomført som elektroniske webundersøkelser. Målet er en svarprosent på 100. Dersom målet ikke nås innen en gitt frist skal det utføres elektroniske purringer. Dersom svarprosenten etter elektroniske purringer er under 95 skal det også utføres telefoniske purringer. Det har tidligere vært behov for telefoniske purringer i tillegg til elektroniske purringer, med en svarprosenten på ca. 85 etter elektroniske purringer men før telefoniske purringer. Telefoniske purringer betyr å ha snakket med den ansvarlige per telefon. Telefoniske purringer skal utføres med den ansvarlige per kommune minst to ganger, dersom vedkommende heller ikke har svart på undersøkelsen etter første telefoniske purring. Ved telefoniske purringer skal man forsøke å treffe den rette personen per kommune minimum 6 ganger.
Resultatene av undersøkelsene skal overleveres Oppdragsgiver i form av rådata i Excel- og SPSS format. Oppdragsgiver vil være eier av undersøkelsene og alle resultater av undersøkelsene.
Oppdragsgiver vil inngå en databehandleravtale med Leverandøren i tråd med gjeldende GDPR lover og regler.
Det skal være mulig å gi de enkelte kommunene en kopi av egne svar til arkivering. enten ved at dette skjer automatisk eller at noen kan gjøre det manuelt
Krav til kompetanse
Leverandøren skal ha god kompetanse og erfaring med tilsvarende oppdrag.
- Gode kommunikasjonsegenskaper både muntlig og skriftlig på norsk
- Leverandøren skal levere en kort (1-2 sider) teknisk rapport om gjennomføring (inkl. arbeid med purring)
- Leverandøren skal tilfredsstille regelverket for lagring av personopplysninger (GDPR)
Oppdragsgiver | Folkehelseinstituttet |
Fylke | ØstfoldAkershusOsloViken |
Ansettelsesform | Konsulentoppdrag |
Heltid/deltid | Heltid |
Søknadsfrist | 07.02.2020 1600 |
Sist endret | 24.09.2021 15:24 |