Denne annonsen har utløpt.
Bergen kommune skal i 2025-2026 gjennomføre anskaffelse av ny systemstøtte for HR-, Økonomi- og Innkjøpsprosesser, og har behov for å tilføre ekstern HR faglig kompetanse til prosjektorganisasjonen sitt delprosjekt HR. Målsettingen til prosjektet er å standardisere, automatisere, forenkle og effektivisere våre HR-kjerneprosesser ved helhetlig systemstøtte og bruk av ny teknologi.
For å sikre høy måloppnåelse trenger Bergen kommune sterk faglig kompetanse knyttet til organisasjonsutvikling og endring, samt HR faglige støtte og utvikling av våre kjerneprosesser ved anskaffelse av skybaserte løsninger for rekruttering, kompetanse, HR og personal og lønn. Bistanden vil ha en viktig rolle i utviklingsarbeidet og utarbeidelse av kravspesifikasjon for en konkurranse på HR området.
Beskrivelse av oppdraget
Denne avtalen omfatter konsulentbistand gjennom to fulltidsressurser, fordelt på rollene prosjektrådgiver og prosjektkoordinator:
Stilling 1: Prosjektrådgiver(e), 100%. Denne stillingen kan deles mellom to prosjektrådgivere med ulik fagkompetanse på ulike deler av HR-området som samlet dekker kompetansekravene for bistanden.
Personen skal være en sentral prosjektrådgiver med høy HR faglig forståelse, systemkunnskap og innsikt i leverandørmarkedet som støtter delprosjektleder HR, herunder:
- Belyse sentrale suksesskriterier og problemstillinger knyttet til fremtidsrettede HR-løsninger.
- Belyse og utrede behov for endringer i kjerneprosesser, prinsipper og strukturelle begrensninger som må hensyntas for å lykkes med anskaffelse, implementering, forvaltning og støtte i organisasjonen.
- Belyse omstillingsbehov i organisasjon, roller, kompetanse, forvaltning og brukerstøtte på HR området som følge av skybaserte løsninger med høy grad av standardisering, automatisering og KI teknologi
- Utarbeide og presentere beslutningsgrunnlag for strategiske veivalg for prosjektgruppe, styringsgruppe og HR konserns ledergruppe
- Risiko- og usikkerhetsvurderinger med tiltak
- Utarbeide gevinstanalyser på HR-området
Krav til konsulentens kompetanse og erfaring som prosjektrådgiver
- Erfaring HR området
- Erfaring med HR-løsninger i markedet
- Erfaring med anskaffelsesprosjekter
- Erfaring med anskaffelse av HR-løsning
- Erfaring med organisasjonsendring
- Erfaring fra offentlig sektor
- Erfaring med statens standardavtaler
Stilling 2: Prosjektkoordinator, 100 % stilling
Personen skal være en sentral prosjektkoordinator og aktiv deltakende ressurs i delprosjekt HR, herunder:
- Koordinering /planlegging/oppfølging av aktiviteter i ulike arbeidsgrupper/strømmer innenfor fagområdene rekruttering, kompetanse, HR og lønn- og personal.
- Delaktig i utarbeidelse og oppfølging av aktivitets- og milepælsplaner for de ulike fagområdene og delleveransene i prosjektet.
- Fasilitering og gjennomføring av kartleggingsprosesser og dokumentasjon av resultater.
- Praktisk tilrettelegging av workshops for å identifisere brukerbehov/reiser m/dokumentasjon
- Bistå i utforming av konkurransegrunnlag, herunder identifisere og dokumentere behov og krav.
- Bistå i utforming av gevinst- og implementeringsplan
- Forberedende og dokumentere aktiviteter til implementeringsfasen
Krav til konsulentens kompetanse og erfaring som prosjektkoordinator
- Kjennskap til HR-faget
- Erfaring med anskaffelser
- Gevinstplanlegging
- Planlegging og oppfølging
- Erfaring fra offentlig sektor
- Erfaring med statens standardavtaler
Oppstart: Februar 2025
Varighet: Frem til ca 15. juni 2025, opsjon på forlengelse
Omfang: 2 stillinger á 100%
Stillingsnavn | HR |
Oppdragsgiver | Bergen kommune |
Arbeidssted | Norge |
Ansettelsesform | Konsulentoppdrag |
Heltid/deltid | Heltid |
Antall stillinger | 2 |
Søknadsfrist | 17.01.2025 |
Sist endret | 17.01.2025, 03:46 |