Denne annonsen har utløpt.
Bakgrunn
Lov om integrering gjennom opplæring, utdanning og arbeid (integreringsloven) trådte i kraft 01.01.2021 Kommunene og fylkeskommunene (heretter omtalt som kommunene) har en rekke oppgaver og plikter etter loven. IMDi ønsker å støtte kommunene i arbeidet med å implementere det nye regelverket. Arbeids- og inkluderingsdepartementet har gitt føringer for at dette skal være en prioritert oppgave for IMDi, og at IMDi skal se på ulike tiltak. I den forbindelse ønsker vi å utrede utformingen et digitalt verktøy for egenvurdering av regelverksetterlevelse og vurdere økonomiske og administrative konsekvenser av forslagene til løsning.
Verktøyet skal bidra til at kommunene kan finne informasjon om regelverket, kontrollere om egen praksis er i samsvar med regelverket og benytte informasjonen i eget kvalitetsarbeid og den kommunale internkontrollen. I tillegg skal statsforvalterne kunne benytte egenvurderinger som en del av dokumentasjonen de bruker til å opplyse kommunens praksis til tilsyn.
Behov
IMDi har behov for bistand til å utrede utformingen av et eventuelt verktøy for egenvurdering for kommunene og vurdere konsekvensene ulike løsningsforslag. IMDi skal være ansvarlig for det faglige innholdet i verktøyet (beskrivelsen av hvilke krav regelverket stiller), og kommunene skal benytte verktøyet til å vurdere om egen praksis er i samsvar med regelverket. Verktøyet skal være digitalt, enkelt å bruke og lett tilgjengelig for kommunene.
I konseptfasen ønsker vi å kartlegge kommunenes, statsforvalternes, IMDis og eventuelle andre interessenter sine behov i et slikt verktøy, se på ulike forslag til løsninger, inkludert fordeler og ulemper ved ulike løsninger, og utarbeide et utkast til en kravspesifikasjon til bruk en eventuell anskaffelsesprosess. Det må også vurderes om det er hensiktsmessig å utvikle et egenvurderingsverktøy.
Noen av rammene for er verktøyet er gitt, men det er rom for ulike løsninger innenfor rammene. Verktøyet må være fullt ut tilgjengelig på både bokmål og nynorsk. Det skal ivareta alle relevant krav til personvern, informasjonssikkerhet og universell utforming. Det skal være mulig å enkelt dele egenvurderingene mellom ulike brukere, for eksempel ansatt og leder i samme kommune eller til statsforvalteren i tilsyn. Eksterne aktører som kommunen benytter til å levere tjenester skal også kunne bruke verktøyet. Verktøyet må kunne håndtere endringer i regelverket, og håndtere krav fra andre loven enn integreringsloven, som for eksempel forvaltningsloven. Det må vurderes om og eventuelt hvordan kommunene skal logge seg inn i verktøyet når de skal gjennomføre egenvurderinger. Det faglige innholdet i verktøyet må være offentlig tilgjengelig, slik at alle har tilgang til informasjonen.
Arbeidsområder for konsulenten/oppgaver:
Lede konseptarbeidet. Kartlegge kommunene og IMDi sine behov i et egenvurderingsverktøy, utforme alternativer til løsningsforslag, utarbeide kravspesifikasjon til bruk i en eventuell anskaffelsesprosess og konseptrapport til BP2, samt annet tilknyttet dette. Samarbeide tett med øvrig virksomhet i IMDi, spesielt virksomhetsarkitekt og fagressurser regelverk. IMDi har satt av fagressurser til å bidra i hele perioden. IMDi benytter Prosjektveiviseren som rammeverk.
Krav til kompetanse/erfaring:
- Dokumentert erfaring fra digitaliseringsprosjekt; fortrinnsvis med utredningsarbeid for nye systemløsninger og stor grad av brukerorientering.
- Dokumentert erfaring med Prosjektveiviseren.
- Kjennskap til offentlig forvaltning, regelverksveiledning, kommunene, den kommunale internkontrollen og forholdet mellom stat og kommune.
- Kjennskap til kommunes plikter og arbeid etter integreringsloven er en fordel.
- Evne til å sammenstille og analysere kompleks informasjon. Evne til å samarbeide godt med både fagsiden og ulike beslutningstakere er en forutsetning.
- Være strukturert og effektiv.
- Gode kommunikasjonsegenskaper, både skriftlig og muntlig.
- Gode evner til å samarbeide, planlegge og gjennomføre.
Oppstart: 14. februar
Varighet: 10. juni, med opsjon inntil 3x1 mnd
Arbeidssted: Oslo, hjemmekontor
Omfang: 80%
Stillingsnavn | Prosjektleder | |
Oppdragsgiver | IMDi | |
Arbeidssted | Norge | |
Ansettelsesform | Konsulentoppdrag | |
Heltid/deltid | Heltid | |
Antall stillinger | 1 | |
Bransjekategori | Offentlige tjenester / Forvaltning | |
Søknadsfrist | 28.01.2022 Kl. 1600 | |
Sist endret | 28.01.2022 23:11 |