Denne annonsen har utløpt.
Beskrivelse av anskaffelsen
Analyseavdelingen i Ruter søker etter en ressurs som har analysekompetanse på inntekts-/prisanalyser i et kollektivmarked i endring. Ressursen skal bidra på ulike ad hoc oppgaver knyttet til for eksempel utredningsoppdrag fra Ruters interne avdelinger eller fra våre eiere Oslo kommune og Viken fylkeskommune knyttet til endringer i prisprodukter.
Om rollen og arbeidsoppgaver
Konsulenten skal støtte analyseavdelingen i daglige oppgaver knyttet til inntekter og priser i en periode der kapasiteten er lavere grunnet flere ansettelsesprosesser som ikke er ferdigstilt.
Ruter utvikler fremtidens reiseopplevelse. Vi skal tilby attraktiv mobilitet og bidra til bærekraftige byer og samfunn. Kollektivtrafikken står ovenfor store endringer i tiden framover hvor ny teknologi skaper nye markedsmuligheter og redefinerer bransjen. Samspillet mellom tradisjonell kollektivtransport, sykkel, gange og nye mobilitetstjenester, og nye måter å ta betalt for disse, gjør at vi må tenke nytt rundt utformingen av mobilitetstilbudet. Covid-19 har akselerert omstillingstakten og behovet for å forstå endringer i samfunnstrender, reisemønster og behov for priser og produkter har aldri vært større.
Billettinntektene utgjør i et normalår om lag halvparten av Ruters totale inntekter, og er avgjørende for å videreutvikle mobilitetstilbudet i Oslo og Viken. Ruters billetter og priser er også et sentralt virkemiddel for å gjøre tilbudet attraktivt og tilgjengelig for alle. Innbyggerne ønsker mer fleksible billettprodukter tilpasset deres reisehverdag og behov, og muligheten for å kombinere kollektivtransport med andre mobilitetsløsninger enkelt og sømløst. Utvikling av billettproduktporteføljen er derfor en sentral satsing for Ruter.
Analyseavdelingen består av 14 medarbeidere og konsulenten vil få ansvar for å utføre daglige arbeidsoppgaver knyttet til analyse og innsiktsforespørsler. Henvendelsene kommer både fra interne avdelinger i Ruter eller eksternt fra som Ruter eiere (Oslo og Viken).
Arbeidsoppgaver vil være å:
- beregne og analysere effekter av prisendringer på inntektene
- beregne og analysere effekten av pris- og produktendringer på andre områder som etterspørselen etter kollektivreiser, effekt på bilreiser og andre mobiltetsformer
- beregne og analysere effekten av nye, foreslåtte tjenester
- oppdatere prognoser
- tilrettelegging av datagrunnlag til modellanalyser
- gjennomføre lønnsomhetsanalyser
- videreutvikle verktøy og modeller for analyse av billettinntekter og effekter
- bistå på andre analyseoppgaver i avdelingen ved behov
Ønskede kvalifikasjoner
Sentrale forutsetninger for å lykkes i denne rollen er som følger:
- Minimum fem års arbeidserfaring med å omgjøre data til innsikt
- Minimum fem års arbeidserfaring i daglig avansert bruk av Excel
- Minimum fem års arbeidserfaring i daglig bruk av en eller flere analyseverktøy som SQL, SPSS, R, Power BI
- Minimum tre års erfaring med analyser knyttet til pris eller inntekter
- 5 års høyere utdanning på masternivå innen økonomi, realfag eller samfunnsfag
- Arbeidsspråk er norsk, og det er viktig at konsulenten har evne til å kommunisere skriftlig og muntlig uten vesentlige språklige barrierer. Skandinavisk (norsk/svensk/dansk) minimum nivå C11 , Engelsk minimum nivå B2
- Kunne forene forretningsforståelse med meget god tall- og analyseforståelse
Oppstart: Snarest
Varighet: 30.06.2022, med opsjon ut året, samt frem til sommeren 2023
Arbeidssted: Oslo, hjemmekontor
Omfang: 100%
Stillingsnavn | Prisanalytiker | |
Oppdragsgiver | Ruter | |
Arbeidssted | Norge | |
Ansettelsesform | Konsulentoppdrag | |
Heltid/deltid | Heltid | |
Antall stillinger | 1 | |
Bransjekategori | Offentlige tjenester / Forvaltning Transport / Logistikk / Lager |
|
Søknadsfrist | 14.01.2022 Klokken 2000 | |
Sist endret | 14.01.2022 23:11 |