Denne annonsen har utløpt.
Oppdragsbeskrivelse:
Registerenheten i Brønnøysund (heretter kalt «BR») utvikler og drifter digitale tjenester som effektiviserer, samordner og forenkler dialogen mellom det offentlige og private, herunder mange av landets viktigste registre.
BR har de siste årene blant annet arbeidet med blokk-kjedeteknologi, der norske aksjeselskaper selv kan publisere sin aksjebok til en blokkjede. Løsningen reduserer usikkerhet om eierskap og tillater videre aksjonærer å selv disponere aksjer i overensstemmelse med selskapets vedtekter. Løsningen benevnes som Brønnøysundregistrenes økosystem for eierskapsinformasjon («BRØK»). Løsningen er en sanntidsplattform basert på blokk-kjedeteknologi som vil redusere usikkerhet/risiko rundt antall aksjer og eierskap til disse i forbindelse med handel i aksjer. Løsningen er utviklet slik at alle som ønsker det kan legge tjenester på toppen av BRØK.
I forbindelse med opprettelsen av en sandkasse, har BR behov for å sikre nødvendige leveranser for å få BRØK i en pilotfase. Det innebærer å legge til rette for nye forretningsmodeller og avtaler, oppfølging av arkitekturleveranser og sikre kompetanseoverføring til BR.
Videre skal det utarbeides forskjellige forretnings- og finansieringsmodeller. Det er også behov for å sikre utvidelser på eksisterende API'er, påse og bidra til forståelse for bruk av Wallets, Verifiable credentials og sikre dialog med aktuelle nasjonale og internasjonale initiativ. Det skal også vurderes grunnlag for en potensiell medfinansieringssøknad med ikke navngitte parter.
Andre oppgaver vil være å sikre veikart og at personvernmessige hensyn ivaretas. Det vil også være behov for å arrangere samlinger, type utviklings sesjoner og kurs.
Hovedoppgavene vil være å bistå prosjektleder med å sikre kvalitet på leveransene og ferdigstille og følge opp veikart for tjenesten BRØK:
- Bistå med opprettelse av veikart og oppfølging av dette
- Opprettelse av et consortium
- Dialog og tett samarbeid med aktører/interessenter
- Opprette og ferdigstille prosjektdokumentasjon ihht BR standard
- Påse at brukerhistoriene følges opp
- Potensielt lage /igangsette designprosesser
- Presenterer prosjektet utad og innad i organisasjonen
I tillegg kan det være aktuelt å fasilitere prosesser og bistå i innføring av arbeidsprosesser for å sikre at sandkassen blir tatt i bruk på en hensiktsmessig måte.
Oppstart: Slutten av november/starten av desember
Varighet: 3 måneder, med opsjon på å forlenge avtalen ytterligere med inntil 2 måneder avgangen i totalt 6 måneder
Arbeidssted: Bistanden kan utføres remote, men det er ønskelig med minimum ett besøk i BR sine lokaler i løpet av avtaleperioden
Omfang: 40%
Stillingsnavn | Prosessleder | |
Oppdragsgiver | Brønnøysundregistrene | |
Arbeidssted | Norge | |
Ansettelsesform | Konsulentoppdrag | |
Heltid/deltid | Heltid | |
Antall stillinger | 1 | |
Bransjekategori | Offentlige tjenester / Forvaltning | |
Søknadsfrist | 18.11.2021 | |
Sist endret | 18.11.2021 23:11 |