Denne annonsen har utløpt.
Om Bistanden
Arbeids- og sosialdepartementet har etatsstyringsansvaret for Statens pensjonskasse (SPK). SPK forvalter blant annet landets største offentlige tjenestepensjonskasse. Departementets etatsstyring av SPK innebærer blant annet at departementet har et kontrollansvar for SPK og at departementet skal påse og sørge for at SPK gjennomfører Stortingets vedtak og forutsetninger.
Konsulenten skal bistå departementet i oppfølging av SPKs arbeid med å utvikle nye IKT-løsninger for nye pensjonsregler som Stortinget har vedtatt. Dette gjelder blant annet nye samordningsregler som Stortinget vedtok juni 2018 og ny offentlig tjenestepensjon som Stortinget vedtok i juni 2019. Arbeidet som SPK gjennomfører er kalt for pensjonsprogrammet Pro 25 i SPK.
Pro 25 startet opp i 2018 og skal etter gjeldende planer pågå til 2025. Pro 25 er delt inn i tre faser.
- Fase 1 omfatter nye IKT-løsninger for nye samordningsregler (Proakt). I tillegg skal det i fase 1 utvikles et nytt premiesystem (Presis) og et nytt saksbehandlingssystem (Prima). Proakt er i all hovedsak ferdigstilt, mens Presis og Prima pågår til 2022/2023. Gjeldende kostnadsramme (SPKs styringsramme) for fase 1 er i underkant av 500 mill. kroner.
- Fase 2 omfatter blant annet nye IKT-løsninger for ny offentlig tjenestepensjon og skal gjennomføres i perioden 2021–2025. Kostnadsrammen for fase 2 er ennå ikke avklart.
- Fase 3 omfatter helhetlige og sammenhengende løsninger på pensjonsområdet, og skal pågå fra 2022–2025. Kostnadsramme for fase 3 er ikke avklart.
Digitaliseringsrådet i Digitaliseringsdirektoratet har kvalitetssikret fase 1 og 2. Videre er blant annet kostnadsrammer og SPKs organisering og styring av programmet kvalitetssikret av en ekstern kvalitetssikrer. I tillegg har SPK engasjert en ekstern kvalitetssikrer som løpende bistår SPK med styringen av programmet.
Fase 3 skal kvalitetssikres i tråd med statens prosjektmodell for kvalitetssikring av store investeringsprosjekter (KS1 og KS2). Det tas sikte på at kvalitetssikringen av fase 3 skal pågå våren–høsten 2022. Konsulenten bør ha noe kunnskap om KS1 og KS2. Kvalitetssikringen i KS1 og KS2 vil bli utført av en av konsulentene som Finansdepartementet har rammeavtale med om slike oppdrag.
Departementet følger opp Pro 25 som ledd i etatsstyringen av SPK. Dette omfatter blant annet gjennomgang av statusrapporter fra SPK, herunder vurdering av kostnader, fremdrift, risikoforhold, styring og organisering. Det avholdes jevnlige særmøter, og det føres referater fra særmøtene.
Konsulenten skal bistå departementet i oppfølgingen og kontrollen av Pro 25. Dette innebærer som hovedregel blant annet gjennomgang av statusrapporter fra SPK, forberedelser til særmøter, og vurderinger av status og trender med hensyn til kostnader, fremdrift, risikoforhold mv. i Pro 25. Frem til nå har det vært fem særmøter i året.I tillegg er Pro 25 også et tema i etatsstyringsmøter (normalt tre etatsstyringsmøter i året). Tidvis kan det dukke opp spørsmål om programmet utenom de ordinære sær- og etatsstyringsmøter der konsulenten må bistå med innspill mv. Departementet har også behov for telefonsamtaler med konsulenten om programmet. Det er derfor viktig at konsulenten kan være tilgjengelig.
Gjennomføringen av den løpende bistanden avklares ellers i dialog med departementet. Konsulenten skal bidra til at departementet har god styring og kontroll med Pro 25 samt bidra til at Pro 25 blir et vellykket program og gjennomføres i tråd med Stortingets vedtak og forutsetninger.
Oppstart: 1. november 2021
Varighet: 31. desember 2025
Arbeidssted: Oslo
Omfang: 30-50%
Stillingsnavn | Oppfølging av administrative forberedelser | |
Oppdragsgiver | Arbeids- og sosialdepartementet | |
Arbeidssted | Norge | |
Ansettelsesform | Konsulentoppdrag | |
Heltid/deltid | Deltid | |
Antall stillinger | 1 | |
Bransjekategori | Offentlige tjenester / Forvaltning | |
Søknadsfrist | 30.07.2021 Klokken 1600 | |
Sist endret | 22.09.2021 21:12 |