Denne annonsen har utløpt.
Om kunden
Norsk helsenett (NHN) er et statlig foretak, eid av Helse og omsorgsdepartementet. Vår oppgave er å utvikle, forvalte og drifte nasjonale e-helseløsninger og infrastruktur. Vi sørger for sikker samhandling i helsesektoren. Kort sagt- vi knytter Helse-Norge sammen.
NHN er en del av et prosjekt som skal etablere en ny felles IKT-løsning for AkuttMedisinsk Kommunikasjonssentral (AMK). De tekniske funksjonene til AMK skal moderniseres og samles i en nasjonal løsning hos Norsk helsenett.
Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK) er en del av medisinsk nødmeldetjeneste som har til hovedoppgave å besvare det medisinske nødnummer 113 døgnet rundt (24/7/365) over hele Norge. Det er AMK-operatøren som avklarer hvilken hjelp det er behov for i de ulike situasjoner og hvilken hastegrad henvendelsen skal få. AMK-sentralen koordinerer ambulanser (bil, båt, fly og helikopter), alarmerer legevaktsentraler eller lokale vakthavende leger, gir medisinsk rådgivning og samordner innsats med nødsentralene til politi, brann og hovedredningssentraler.
AMK-tjenesten er en kompleks tjeneste med en rekke ulike leverandører innenfor definerte områder, samt fire helseregioner og 16 AMK sentraler som sentrale tjenestekonsumenter for å kunne gi befolkningen den tjenesten som forventes når de ringer 113. I den forbindelse er det ønskelig å innhente ITIL-ekspertise slik at etableringen av den nye tjenesten Tjenesteintegrator (drift- og forvaltningsmodell) er i henhold til ITIL-rammeverket.
Bistanden som skal utføres
Prosjektet behøver en ressurs som kan være med å tilpasse og understøtte ITIL-metodikken til tjenesteintegrator-tjenesten som skal etableres. Tjenesteintegrator skal være den koordinerende part for hele AMK-økosystemet. Det innbefatter blant annet å ha det overordnede ansvaret for å styre og forvalte den ende-til-ende-tjeneste proaktivt (når behov for endringer) og reaktivt (når hendelser oppstår i det daglige). Tjenesteintegrator skal også koordinere tjenester fra flere leverandører, og skape en felles leveransekanal for å levere en samlet AMK-tjeneste til AMK-sentralene på en trygg og god måte.
ITIL-ressursen vil arbeide sammen med tjenestedesignere, prosjektleder, samt øvrige ressurser i prosjektet. Sammen med ITIL som grunnmur vil prosjektet benytte rammeverket SIAM (Service Integration and Management) for å etablere denne tjenesten.
Krav til kompetanse
Konsulenten må innfri absolutte-krav:
- Konsulenten skal være senior, minimum 5 år, og ha erfaring med etablering av prosesser og rutiner for drift og forvaltning
- Sertifisering og erfaring innen ITIL
- Erfaring med å innføre og tilpasse ITIL-prosesser i driftsorganisasjoner
- Konsulenten skal være etterrettelig, effektiv og grundig. Ha gode kommunikasjons-egenskaper både muntlig og skriftlig.
- Personlig egnethet
Bør-krav:
- Erfaring og/ eller sertifisering innen Service Integration and Management (SIAM)
- Det vil være en fordel om konsulenten har erfaring fra store driftsorganisasjoner
- Kjennskap til ITIL CSI - Continual Service Improvement og Knowledge management
- Erfaring fra helsesektoren
- Teknisk og administrativ bakgrunn
- Erfaring med teamledelse
Oppstart: Så snart som mulig, senest 19.05.2021
Varighet: Ut året med opsjon på 6 måneder
Arbeidssted: Kan utføres via fjerntilgang
Omfang: 50-100%
Stillingsnavn | ITIL-ekspert | |
Oppdragsgiver | Norsk Helsenett SF | |
Arbeidssted | Norge | |
Ansettelsesform | Konsulentoppdrag | |
Heltid/deltid | Heltid | |
Antall stillinger | 1 | |
Bransjekategori | Helse / Sosial | |
Søknadsfrist | 27.04.2021 Klokken 1600 | |
Sist endret | 22.09.2021 21:12 |