Denne annonsen har utløpt.
Oppstart, varighet og omfang
Oppstartstidspunkt er ønsket senest 01.02.2020.
Det antas en varighet frem til 01.07.2020.
Beskrivelse av anskaffelsen
Ruter skal i løpet av 2020 gjennomføre følgende prosjekt:
- Forprosjekt til transporttjenester Indre by
Prosjektene er en del av Ruters modell for gjennomføring av anskaffelser. Før en anskaffelse starter, gjennomføres et forprosjekt for å avklare mulighetsrom og rammebetingelser for anskaffelsen. Etter at en anskaffelse er gjennomført, overtar oppstartprosjektet som følger opp både Ruter, operatørens og eventuelt andre samarbeidspartneres forpliktelser i kontrakten slik at oppdraget kan starte på en god måte. Selve anskaffelsen gjennomføres av eget prosjekt, og er ikke omfattet av dette oppdraget, men en person fra Innkjøpsprosessen vil delta i forprosjekt for å sikre kompetanseoverføring og god overlevering til innkjøpsprosessen.
Ruter har behov for en ressurs som prosjektleder, eventuelt en prosjektleder i kombinasjon med en prosjektressurs. Enheten «Kontraktsforvaltning» har ansvar for å initiere og gjennomføre prosjektene, og innleid ressurs vil bli tilknyttet denne enheten. Prosjektleder vil rapportere til Direktør for Strategiske anskaffelser eller annen person som utpekes. I noen tilfeller kan det være aktuelt å rapportere faglig til områdeledere for de aktuelle områdene. Ruters organisasjon er en matriseorganisasjon, og resultatenhetene bruker ressursene i fagenhetene og stabsenhetene. Det vil derfor være nødvendig med godt samarbeid og kontakt med hele Ruters organisasjon i forbindelse med gjennomføring av prosjektene. Prosjektressursene vil i hovedsak være fagpersoner fra Ruters organisasjon. I tillegg vil det være aktuelt med kontakt med markedet (leverandør markedet) og samarbeid med Ruters samarbeidspartnere (infrastruktur som bussanlegg og lade-/strømleverandør.
Om rollen og arbeidsoppgaver
Arbeidet vil i stor grad måtte foregå i oppdragsgivers lokaler. Det kan være aktuelt med noe møtevirksomhet innen Oslo og Viken.
Prosjektleders overordnede rolle i prosjektene er å sørge for fremdrift og struktur, og sikre godt tverrfaglig samarbeid og god kvalitet i prosjektenes prosesser og leveranser.
Prosjektleder skal lede prosjektgruppene og eventuelle temaspesifikke arbeidsgrupper, samt sørge for rapportering til involverte ledere. Eksempel på oppgaver er å organisere og følge opp prosjektene med gjennomføringsplaner, organisere/lede møter, sørge for dokumentasjon, innhenting og bearbeiding av informasjon, utarbeidelse av notater/rapporter, følge opp leveranser intern og eksternt osv.
Tilbudte ressurs bør ha erfaring og kompetanse med ledelse av tverrfaglige prosjekter, være pådriver av natur og ha en god evne til å kommunisere med og fasilitere samarbeid blant de involverte med forskjellig bakgrunn og situasjonsforståelse. Erfaring fra tilsvarende prosjekt vil bli vektlagt.
Det er også ønskelig med forståelse for offentlig eide selskapers rolle og virksomhet, offentlige anskaffelser, kjennskap til kollektivtrafikk osv. Konsulenten må kunne stille med en fast vikar ved sykdom eller annet relevant fravær. Vikaren må ha tilsvarende kompetanse og/eller erfaring som den tilbudte ressurs. Opplysninger om vikaren skal oppgis i tilbudet.
Ønskede kvalifikasjoner
Erfaring og kompetanse fra:
- Prosjektledelse
- Tverrfaglige prosjekter og samhandling
- Offentlig eide selskaper og virksomhet
- Offentlige anskaffelser
- Kollektivtrafikk
- Samtale/intervju
- Øvrig kompetanse og erfaring som sikrer gjennomføring av komplekse prosjekter
Oppdragsgiver | Ruter |
Fylke | AkershusOsloViken |
Ansettelsesform | Konsulentoppdrag |
Heltid/deltid | Heltid |
Søknadsfrist | 17.01.2020 1600 |
Sist endret | 24.09.2021 15:24 |